ghadir.tebyan.net
کد خبر : 44291
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1392 8:55
تعداد بازدید : 95

عدم اختصاص عید غدیر به شيعیان

عید غدیر به عنوان بزرگ ترین عید امت اسلامی، تنها به شيعیان مربوط نيست، هر چند که شيعه، دلبستگي خاصّي نسبت به آن دارد. فرقه‏ هاي ديگر مسلمين هم در عيد گرفتن غدير، با شيعه شريکند.

عید غدیر به عنوان بزرگ ترین عید امت اسلامی، تنها به شيعیان مربوط نيست، هر چند که شيعه، دلبستگي خاصّي نسبت به آن دارد. فرقه‏ هاي ديگر مسلمين هم در عيد گرفتن غدير، با شيعه شريکند. و بزرگاني از غير شيعه در فضيلت اين روز و عيد بودنش به خاطر تعيين اميرالمؤمنين ‏عليه السلام به مقام والاي ولايت از سوي حضرت رسول‏ صلي الله عليه وآله سخناني ابراز کرده‏ اند؛ چرا که اين موسم، موسم شادماني هواداران حضرت علي ‏عليه السلام است؛ چه او را به عنوان جانشين بلا فصل پيامبر صلي الله عليه وآله بدانند، چه چهارمين خليفه.

«بيروني» از عالمان اهل سنت در کتاب «الآثار الباقية»، روز غدير خم را از روزهايي مي ‏داند که اهل اسلام آن را از اعياد به حساب آورده ‏اند.1

ابن طلحه شافعي دیگر عالم سنی مذهب مي‏ گويد:
«روز غدير خم، اميرالمؤمنين ‏‏عليه السلام آن را در شعر خود ذکر کرده و آن روز عيد و موسم به حساب مي ‏آيد، زيرا آن روز وقتي است که رسول خدا صلي الله عليه وآله او را به اين منزلت منصوب کرده و بر ساير خلائق برتري داده است»2

و نيز مي‏ گويد:
«هر معنايي که اثباتش ممکن است و لفظ مولي براي رسول خدا صلي الله عليه وآله بر آن دلالت داشته باشد، حضرت صلي الله عليه وآله آن را براي علي‏‏ عليه السلام قرار داده است، و اين مرتبه‏ اي است بلند، و منزلتي است عظيم، و درجه‏ اي است عالي، و مکانتي است رفيع، که پيامبر صلي الله عليه وآله حضرت علي‏ ‏عليه السلام را به آن اختصاص داده است. و لذا آن روز، روز عيد و موسم سرور براي اولياي الهي گشته است».3

از کتب تاريخ، استفاده مي‏ شود که امّت اسلامي در شرق و غرب، در عيد بودن آن متّفق اند و مصريان و مغربيان و عراقيان، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشته ‏اند. و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخّص براي نماز، دعا، خطبه و مديحه‏ سرايي مشهور بوده است، و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است.4

ابن خلّکان سنی مذهب مي‏ گويد:
«پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله هنگام بازگشت از مکّه در حجّة الوداع، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي ‏عليه السلام عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي‏‏ عليه السلام دانست و فرمود: «خدايا! کساني که ولايت او را پذيرا شدند دوست بدار و کساني که تحت سلطه ولايت او نرفته و با او دشمني ورزيدند دشمن بدار، و يارانش را ياور باش و خوار کنندگانش را خوار کن». و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصّي است.5

این سخنِ ابن خلّکان را مسعودي، تاریخ نگار متقدم مسلمان نیز تأييد کرده است، آنجا که مي ‏گويد: فرزندان حضرت علي ‏‏عليه السلام و شيعيان او اين روز را بزرگ مي ‏دارند.6

ثعالبي، از دیگر عالمان اهل سنت، نيز پس از آن‏که شب غدير را از شب‏هاي مشهور نزد امّت شمرده است مي‏ نويسد: «و اين، شبي است که فردايش پيامبر خدا

صلي الله عليه وآله در غدير خم، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من کنت مولاه فعليّ مولاه...»، و شيعيان، اين شب را گرامي داشته، به احياء و عبادتمي‏ پردازند».7

پی نوشت:

1. الآثار الباقية في القرون الخالية، ص 334.

2. مطالب السئول، ص 53.

3. همان، ص 56.

4. وفيات الاعيان، ابن خلکان، ج 1، ص 60 و ج 2، ص 223.

5. همان.

6. التنبيه و الإشراف، مسعودي، ص 221.

7. ثمار القلوب، ثعالبي، ص 511.

 منبع: سایت تخصصی امیرالمومنین علیه السلام_ ابوتراب


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :