ghadir.tebyan.net
کد خبر : 66787
تاریخ انتشار : 30 دی 1393 11:30
تعداد بازدید : 142

پیامبر و ترس؛ چرا؟!

بايد با انواع درايت و مديريت و صبر و فداكارى و شهادت طلبى و خود گذشتگى، اساس دين را حفظ نمود، و از همه چيز گذشت ، و به همه چيز پشت پا زد.

ارزیابی واقعیت های موجود توسط پیامبر(صلى الله عليه و آله و سلم)

مسئله مهم تداوم رهبرى ، و تداوم اسلام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) در غدير خم، به امر الهى حل شده به بهترين شكلى معرفى و اعلام گرديد، و با ابلاغ ولايت و تحقق بيعت عمومى مردم با على (عليه السلام ) دين به كمال رسيد و راه كفر و ايمان، مؤمن و منافق، شناسائى و از يكديگر فاصله گرفت .

و آيه اكمال دين و اتمام نعمت هاى الهى را فرشته وحى فرود آورد كه حماسه غدير را رنگ جاودانه زد.1
و دوران رسالت پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خوبى و سلامت ، سپرى شد گرچه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نگران آينده است .
و حوادث آينده را به روشنى مى نگرد، و راه حل ارائه مى فرمايد:
به على (عليه السلام ) علم و آگاهى مى دهد، آمادگى مى بخشد كه چگونه با انواع مشكلات و سختى ها مبارزه كند، چگونه ناكثين و مارقين و قاسطين را هدايت كند و از سر راه مسلمين بردارد.
و گاهى نيز با ياد مظلموميت هاى على (عليه السلام ) و اهل بيت پاكش، اشك مى ريخت، و اظهار نگرانى مى فرمود. اما سرانجام رهنمود مى داد كه :
مسئله مهم حفظ اساس اسلام است .
آنچه كه بر امامان معصوم عليهم السلام واجب است انجام وظيفه ، و عمل به مسئوليت هاست .
كه بايد با انواع درايت و مديريت و صبر و فداكارى و شهادت طلبى و خود گذشتگى، اساس دين را حفظ نمود، و از همه چيز گذشت ، و به همه چيز پشت پا زد.

ارزيابى واقعيت هاى موجود


رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم) مى ديد كه اسلام در حال گسترش ، و مخالفان در حال تصميم گيرى هستند، و مى دانست
:

همه آنها كه در اطراف او گرد آمدند، و در صفهاى جماعت نماز حاضر مى شوند، كسانى هستند كه در حال سلامت شعارها مى دهند و در روز حادثه مى گريزند
.

و همه را مى شناخت كه
:

جمعى منافق نفوذى و منتظر فرصت مى باشند
.
گروهى قدرت طلب و بى تقوا در همه جا كمين كرده اند.
و بعضى از حد خورده ها، خانواده هاى اعدامى ، صدمه ديدگان نبردهاى سرنوشت ساز، هنوز هم اميدوارند تا انتقام گيرند، و به دنبال زمينه هاى مناسب هستند.
نام تك تك آنها را مى دانست .
و به اصحاب مورد اعتماد و رازدار خود آنها را شناساند.
آنها را زير نظر داشت، و با كمك فرشته وحى اخبار درونى آنها را مى شناخت ، و هر جا كه لازم بود نقشه ها و طرح هاى شيطانى آنها را افشاء مى كرد، و به مسلمين آگاهى لازم مى داد، و جامعه اسلامى را واكسينه مى كرد.
و چون واقعيت هاى موجود در جامعه و امت اسلامى را به خوبى مى شناخت از هر گونه اقدام شتاب زده اى پرهيز مى فرمود، و سعى در هدايت مخالفان داشت .

و با انواع روشهاى
((امر به معروف و نهى از منكر)) آنان را به حق و ارزشهاى الهى رهنمون مى ساخت زيرا مى دانست كه :


الف - دشمنان اسلام فراوان و از هر طرف ممكن است تهاجم كنند.

ب - مسيلمه كذاب (پيامبر دروغين ) و لشكر او خطر سازند و بايد با آنها به نبرد پرداخت .

ج - يهود شكست خورده در فكر انتقام يا نفوذ است

د - ديگر ملل و اقوام منزوى شده منتظر فرصت مناسب مى باشند.

ه‍- قريش شكست خورده به اين آسانى ها دست بردار نيست
.

و - و ياران صادق ، و مؤ منان رازدار اندكند
.

نه با آنها مى شود انواع مديريت هاى كشور پهناور اسلامى را اداره كرد، و نه مى توان با شمار اندك آنان به جنگ همه دشمنان رفت، تهاجمات برون مرزى را پاسخ داد، و توطئه هاى درون مرزى را در هم شكست .
كه در خطبه حجة الوداع، به هنگام معرفى ولايت، به اين حقيقت تلخ اشاره فرمودند.
و از فراوانى دشمنان و مخالفان و دروغپردازان، و اندك بودن شمار مؤمنان و پرهيزكاران، دردآلود اعتراف كرد.
چه بايد كرد؟

انسان آزاد است و در پذيرش دين ، حق انتخاب دارد.
و انسان آزاد، با حق انتخاب ، و آزادى عمل ، اسير شيطان و نفس شده در خط هوا پرستى ها، قدرت طلبى ها، شهوت راني ها گرفتار مى آيد.
و تعداد ياران مؤمن و صادق اندك است .
هم بايد به تمام تهاجمات دشمنان داخلى و خارجى پاسخ داد، و هم بايد اساس دين را حفظ كرد.
هم بايد وحدت امت اسلامى را سامان داد و هم بايد مسئله ولايت را در ميان انواع گرايشها و اغراض راستين و دروغين اعلام نمود و راى هم گرفت .
هم بايد راه مستقيم الهى را معرفى كرد و هم ديگر خطوط انحرافى را شناساند
اگر بخواهد همه مردم را، تمام قبائل و احزاب سياسى را هماهنگ كند ناچار است بسيار خويشتن دار باشد، فداكارى كند، فراوان هدايت كند، و بسيار در هدايت دلها بكوشد.

حال كه از اقشار گوناگون گرد آمدند، و از قبائل متفاوت عرب به اسم اسلام بسيج شدند، و در لشكر اسلام حضور دارند، و با انواع گرايش ها شعار توحيد سر مى دهند، و در تمام جنگها حاضر مى شوند، چه مى شود كرد؟

اگر ولايت على (عليه السلام ) و اهل بيت عليهم السلام خود را مطرح نكند، مسئوليت الهى دارد، و اگر طرح كند، مشكل مخالفت ها، اعتراض ها، سرپيچى ها، توطئه ها رخ نشان مى دهد

اگر در خط تصفيه مخالفان حركت كند، نمى تواند اهداف رسالت را تحقق بخشد كه او پيامبر رحمت، و هدايت كننده انسانهاست و تازه در برابر تهاجمات با چه كسى به ميدان جنگ برود؟ و اگر مخالفان را تصفيه نكند، آزاد بگذارد، توطئه مى كنند، سمپاشى مى كنند، با جوسازيهاى دروغين انواع مشكلات را پديد مى آورند، به خانه ولايت تهاجم مى كنند، و كربلاها پديد مى آورند.

اينجاست كه صبر و انتظار در پيش مى گيرد.
از جبرئيل مى خواهد كه او را از اعلان ولايت على (عليه السلام ) معاف بدار.
و تا حجة الوداع صبر مى كند.
و در قالب صدها حديث و روايت و داستان و رهنمود، بگونه حساب شده اى على (عليه السلام ) و ويژگيهاى او را مى شناساند.

اتمام حجت مى كند، عقد اخوت با على (عليه السلام ) مى بندد، و در نبردهاى سخت افراد را مى آزمايد، مدعيان را ميدان مى دهد، وقتى نتوانستند، و ادعاى آنان رسوا شد، على (عليه السلام ) را مطرح مى كند تا نگويند:
ما هم مى توانستيم ، به ما ميدان ندادند (مانند جنگ خيبر و احزاب و ذات السلاسل )

بين ما و على (عليه السلام ) چه فرقى است ؟

بر همين اساس است كه در آخرين سفر حج خود، در معرفى امامت على (عليه السلام ) دچار ترس مى شود.
پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه نمى ترسد، و در هيچ نبردى نترسيد، و در راه خدا هرگز دچار ترس و وحشت و شك و ترديد نشد.

پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) از عواقب اين مسئله مى ترسد

مى ترسد كه حكم خدا را سبك بشمارند، و فرمان الهى در ولايت را نپذيرند، دست به اقداماتى بزنند كه آبروى نظام الهى به مخاطره افتد تا آنكه پيك وحى بشارت داد:
والله يعصمك من الناس
(خدا تو را از نقشه ها و توطئه هاى مردم نجات مى دهد.)

و با توجه به واقعيت هاى موجود
:
به على (عليه السلام ) سفارش مى كند كه پس از او صبور و بردبار باشد.
در برابر تهاجمات و يورشها دست به شمشير نبرد، تلخى ها را تحمل كند.
و اهل بيت خود را به صبر و بردبارى و تحمل مصيبت ها دعوت مى كند.
تا اساس دين سالم بماند، و نظارت رهبران معصوم عليهم السلام بر دين و امت اسلامى تداوم يابد.
تا تفسيرهاى صحيح مفاهيم قرآن را رواج دهد.

تا مكتب و ملت اسلام بدون پشتيبان نماند، و قرآن بدون پاسدار نباشد. امام على (عليه السلام ) در ارزيابى واقعيت هاى موجود در جامعه اسلامى فرمود كه
:

فرايت ان الصبر على هاتى احجى ، فصبرت و فى العين قذى و فى الحلق شجا ارى تراثى نهبا.
(سرانجام ديدم صبر و بردبارى به خرد نزديكتر است ، پس صبر كردم در حالى كه خار در چشم و استخوان در گلويم فرو رفته بود، و مى ديدم كه ميراث مرا به يغما مى برند.)
2

 پی نوشت ها:

1- همه مورخان و بسيارى از مفسران اهل سنت اعتراف كردند كه آيه 3 سوره مائده ، اليوم اكملت لكم دينكم در روز غدير خم پس از اعلام ولايت اميرالمؤ منين (عليه السلام )، و بيعت عمومى مردم با على (عليه السلام ) و تحقق رهبرى پس از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نازل شد. مانند:

1 - تاريخ دمشق ، ج 2، ص 75 و 577: ابن عساكر شافعى (متوفاى 571 هجرى )

2 - شواهد التنزيل ، ج 1، ص 157: حسكانى حنفى (متوفاى 504 هجرى )

3 - مناقب ، ص 19: ابن مغازلى شافعى

4 - تاريخ بغداد، ج 8، ص 290: خطيب بغدادى (متوفاى 484 هجرى )

5 - تفسير درالمنثور، ج 2، ص 259: سيوطى شافعى (متوفاى 911 هجرى )

6 - الاتقان ، ج 1، ص 31 و 52: سيوطى شافعى (متوفاى 911 هجرى )

7 - مناقب ، ص 80، خوارزمى حنفى (متوفاى 993 هجرى )

8 - تذكرة الخواص ، ص 30 و 180: ابن جوزى حنفى (متوفاى 654 هجرى )

9 - تفسير ابن كثير، ج 2، ص 14: ابن كثير شافعى (متوفاى 774 هجرى )

10 - مقتل الحسين ، ج 1، ص 47: خوارزمى حنفى (متوفاى 993 هجرى )

11 - ينابيع المودة ، ص 115: قندوزى حنفى

12 - فرائدالسمطين ، ج 1، ص 72 و 74 و 315: حموينى (متوفاى 722 هجرى )

13 - تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 35: يعقوبى (متوفاى 292 هجرى )

14 - الغدير، ج 1، ص 230: علامه امينى

15 - كتاب الولاية ، ابن جرير طبرى (متوفاى 310 هجرى )

16 - تاريخ ابن كثير، ج 5، ص 210: ابن كثير شافعى (متوفاى 774 هجرى )

17 - مناقب ، ص 106: عبدالله شافعى

18 - ارجح المطالب ، ص 568: عبدالله حنفى

19 - تفسير روح المعانى ، ج 6، ص 55: آلوسى

20 - البداية و النهاية ، ج 5، ص 213 و ج 7، ص 349: ابن كثير شافعى (متوفاى 774 هجرى )

21 - الكشف و البيان : ثعلبى : (متوفاى 291 هجرى )

22 - بحارالانوار، ج 37، باب 52: علامه مجلسى

و بسيارى از تفاسير اهل سنت ، و تمام تفاسير دانشمندان شيعه كه آوردن نام هم آنها خود كتاب مستقلى خواهد شد.

2- خطبه 3/3 نهج البلاغه معجم المفهرس

منبع: خلاصه ای از کتاب حماسه غدير و آشكار شدن توطئه هاى پنهان

محمد دشتى


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :