ghadir.tebyan.net
کد خبر : 67074
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1393 10:22
تعداد بازدید : 141

مصاحبه با علامه مرتضي عسكري در مورد غدير خم(2)

غدیر تنها یک حادثه تاریخی نبود بلکه غدیر به معنی تعیین جانشینی علی(ع) به خلافت پس از پیامبر و فرزندان او پس از آن حضرت بود، بنابراین طبیعی است که تلاش شود یا غدیر را مردم نشناسند و یا آن‏گونه که بوده است نفهمند، تا برداشتهای انحرافی نمایند.

همانطور که در مقاله گذشته گفتیم علامه مرتضی عسکری از پژوهندگان پر تلاش تاریخ اسلام و مباحث امامت و نویسنده کتابهای ارزشمندی در زمان حیات خویش بوده اند.

در این مقاله به ادامه مصاحبه ایشان می پردازیم.

لطفا بفرمایید اولین موردی که حضرت علی(ع) به داستان غدیر احتجاج کرد چه زمانی بود؟

 اولین بار که در ملا عام غدیر مطرح شد در زمان خلافت‏ خود آن حضرت بود، زیرا تا آن زمان موردی که لازم ببیند و غدیر را مطرح کند پیش نیامد، چون ابوبکر بعد از خود نامه ‏ای نوشته بود و طی آن عمر را به جانشینی خود تعیین کرده بود همان نامه را پس از مرگ او برای مردم خواندند و مردم هم با او بیعت کردند بعد از او هم داستان شورای شش نفره پیش آمد که یک نفر از آن شورا علی(ع) بود و به آنجا منتهی شد که همگان می‏ دانیم. تا می ‏رسد به زمان خلافت ‏خود حضرت، چنانکه تفصیل آن در کتاب الغدیر آمده است.

روزی حضرت در مسجد کوفه بر بالای منبر فرمود: هر کس حدیث غدیر را شنیده است ‏بگوید، چند نفر برخاستنند و زبان به اظهار آنچه در غدیر گذشته است نمودند. این اولین بار بود که بدون ترس در ملا عام فضائل علی(ع) گفته می‏ شد و از غدیر سخن به میان می‏ آمد و مردم همه می‏ شنیدند و تا امروز آن شنیده ‏ها در باره غدیر برای ما مانده است.

مردم در روز غدیر از کلمه مولا چه معنایی را فهمیدند، آیا خلافت و سرپرستی جامعه بعد از رسول الله بود یا دوستی و محبت آن حضرت؟

 اگر ما بودیم و همین لفظ «مولا» جای این پرسش بود که مولا به چه معنا است؟ و نوعا کسانی که دچار کج ‏فهمی می‏ شوند همین کار را می‏ کنند، ولی اگر ما باشیم و ظرف زمانی که پیامبر(ص) این جملات را فرمود، آن اجتماع عظیم را در آن سرزمین به وجود آورد، بعد برای آنان خطبه خواند، مقدمه ‏چینی نمود، و از مردم اقرار گرفت‏ بر اینکه «الست اولی بکم من انفسکم‏» آنگاه علی(ع) را به مردم معرفی نمود و فرمود:

«من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من واله و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله‏»

و خلیفه دوم به عنوان یک صحابی و عرب زبان این انتخاب را چنین تبریک می‏ گوید که: «بخ ‏بخ لک یا علی اصبحت مولای و مولا کل مؤمن و مؤمنة‏» و مطابق نظر برخی مفسران آیه «الیوم اکملت لکم دینکم‏» نیز پس از این انتصاب نازل می ‏شود. و کارهای دیگری که در آن روز انجام شد. همه اینها را در کنار هم بسنجید و در نظر بگیرید بدون شک خواهید گفت: که مقصود پیامبر(ص) از مولا چیزی جز تعیین خلیفه و جانشین پس از خویش نبوده است و مولا در این جملات پیامبر(ص) معنایی جز ولایت و سرپرستی جامعه اسلامی نداشته است.

کدام آیات قرآن را هم شیعه و هم سنی اتفاق دارند که درباره داستان غدیر است؟

آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک...» همگان بر این باورند که مربوط به داستان غدیر است، آیه «الیوم اکملت لکم دینکم ...» را نیز برخی از علماء اهل سنت مانند «حاکم‏» گفته‏ اند که این آیه نیز مربوط به غدیر است.

 آیا حضرتعالی تالیف خاصی در باره غدیر دارید؟

در جلد اول کتاب «معالم المدرستین‏» من احادیثی را که مربوط به تعیین جانشینی علی(ع) بوده است آورده ‏ام از جمله به موضوع غدیر نیز به تفصیل پرداخته ‏ام.

برای به فراموشی سپردن شدن غدیر چه جریانهایی تلاش کرده ‏اند؟

به عقیده من پس از وفات پیامبر(ص) و تمام طول هفتصد سال حاکمیت مکتب خلفا، همواره تلاش بر این بوده است که از غدیر نامی به میان نیاید و مسلمانان آنچه را که در آن روز گذشته ندانند، زیرا غدیر تنها یک حادثه تاریخی نبود بلکه غدیر به معنی تعیین جانشینی علی(ع) به خلافت پس از پیامبر و فرزندان او پس از آن حضرت بود، بنابراین طبیعی است که تلاش شود یا غدیر را مردم نشناسند و یا آن‏گونه که بوده است نفهمند، تا برداشتهای انحرافی نمایند.

 به نظر شما امروز جریانهای مخالف غدیر چیست و تلاشهای آنها کدام است؟

 اگر درست ریشه ‏یابی کنیم خواهیم دید مخالفت‏ با غدیر امروز در مخالفت‏ با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متبلور شده است و جریان وهابیت‏ یکی از آنهاست.

به نظر من مسیحیت پس از آنکه در جنگ های صلیبی علیه مسلمانان کاری از پیش نبرد و برنامه ‏ریزی کرد که با ما یک جنگ فرهنگی آغاز کند و متاسفانه در این جنگ فرهنگی ما غافل بوده ‏ایم، کار به جایی رسید که توانستند دین اسلام را از متن جامعه به گوشه خانه‏ ها و کتابخانه ‏ها ببرند و ما نتوانیم نظامی به عنوان نظام اسلامی و قرآنی داشته باشیم. البته علماء بسیاری در برابر این حرکت استعماری بپا خاستند و در این اواخر حرکت ها و قیام هایی را رهبری کردند. شیخ فضل‏ الله ‏ها، نواب صفوی‏ ها و ... ولی آنکه توانست از تجربه پیشینیان به خوبی استقبال کند و قیامی را تا رساندن به سر منزل مقصود و تشکیل حکومت اسلامی رهبری کند تنها امام خمینی رحمة‏الله علیه بود و بدون شک دست‏یاری خداوند همواره پشتیبان این قیام بوده است. قیامی که نظامی را در ایران برپا نمود که صد در صد نظام اسلامی است، هر چند ممکن است‏ برخی از مسؤولان و کارگزاران آنگونه باید به وظیفه خود عمل ننمایند ولی اصل نظام به تمام معنی کلمه، اسلامی است، قوانین که از مجلس شورای اسلامی می‏گذرد و فقهای شورای نگهبان آن را تایید می‏ کند قوانین و دستورات اسلامی است.

نظامی که از روز اول نامشروع بودن اسرائیل را اعلام داشت و مبارزه با صهیونیسم را شعار خود قرار داد از فلسطینیان حمایت کرد، چهل هزار مستشار آمریکایی را بیرون ریخت، مظاهر فساد و بی‏ بند و باری را در مملکت از بین برد و منافع جهان خواران را به خطر انداخت، و مهمتر از اینها تاثیری بوده است که بر مسلمانان مصر، الجزایر، ترکیه و سایر نقاط جهان داشته است. طبیعی است که دشمنان این نظام به مقابله برخیزند و برای نابودی این نظام مقدس تلاش و کوشش نمایند، جنگ عراق علیه ایران، تحریک شیوخ خلیج و علم کردن جریان وهابیت علیه شیعیان در پاکستان و ایران و ... اینها همه به خاطر مخالفت‏ با این نظام اسلامی است.

البته مسلمانان دارند بیدار می‏ شوند و می ‏فهمند که نباید آلت دست دشمنان واقع شوند و در برابر نظام جمهوری اسلامی بایستند و امیدوارم که وحدت اسلامی جایگزین تفرقه‏ ها و تشتت های موجود گردد.

جناب‏عالی به عنوان یک محقق، در باره غدیر چه موضوعاتی را شایان تحقیق می‏دانید؟

به نظر من از نظر تحقیق و تتبع ما در مورد غدیر کمبود نداریم، بزرگان زحمتهای فراوانی کشیده ‏اند، شما هر چه تلاش و تحقیق کنید نخواهید توانست ‏بیش از آنچه علامه امینی در الغدیر و میرحامد حسین در عبقات و ... انجام داده‏ اند کاری عرضه کنید.

ولی آنچه امروزه نیاز است عرضه درست این تحقیقات گرانبها است‏ به مردم، با زبانی که مردم ما بتوانند آن معارف را بفهمند، مجلات ما باید با زبانی رسا و همگانی به صورت مقالات علمی، داستانی و ... از این منابع سرشار بهره گیرند و حقایق دینی ارائه دهند، امروز تلویزیون می‏تواند وسیله خوبی برای معرفی غدیر باشد. سریالها و فیلمها ساخته شود و از این وسیله تبلیغاتی برای آگاهی مردم استفاده شود. البته زیر نظر حداقل پنج نفر از علماء حوزه تا دچار انحرافاتی نشود. چون موضوع هم تاریخی است و هم اعتقادی، نظارت اسلام‏ شناسان لازم است. من به دست ‏اندرکاران احیاء و بزرگداشت غدیر هم گفتم که مهم محتوایی است که عرضه می‏ کنید صحیح و ساده و قابل فهم عموم باشد. سر و صدا و شعار دادن کاری از پیش نمی‏برد.

حضرتعالی در دفاع از تشیع آثار و تحقیقات فراوانی دارید آخرین تحقیقات در دفاع از شیعه چه بوده است؟ لطفا در صورت امکان توضیحاتی بفرمایید؟

یکی از موضوعاتی که همواره مورد طعن بر شیعه بوده است مساله چگونگی جمع‏ آوری قرآن است و در نهایت تحریف آن که روایاتی به دروغ به شیعه نسبت داده شده است. این موضوع همواره مطرح بوده است که آیا قرآن در زمان پیامبر(ص) جمع‏ آوری شده است؟ یا زمان ابوبکر یا زمان عثمان و چگونگی جمع‏ آوری؟ بنده تاکنون دو جلد کتاب در این موضوع نوشته ‏ام و جلد سوم آن هم در دست تالیف است تحت عنوان «القرآن الکریم و روایات المدرستین‏» جلد اول آن درباره روایاتی است که از مکتب خلفا درباره قرآن رسیده است. جلد دوم آن روایاتی است که از مکتب اهل بیت(ع) درباره قرآن رسیده است، در این جلد اثبات شده است که قرآن به همین شکل که هست ‏خداوند آن را جمع کرده و در سینه پیامبر قرار داده است «ثم ان علینا جمعه و قرآنه‏» و پیامبر آن را به ما رسانده است.

در زمان پیامبر صدها نفر بوده ‏اند که قرآن را نوشته‏ اند و یا حفط کرده‏ اند، البته این نوشته‏ ها همراه با توضیح ها و تفسیرهایی نیز بوده است. در زمان ابوبکر قرآنی را بدون تفاسیر آن شروع به نوشتن کردند و در زمان عمر به اتمام رسید و پیش حفصه دختر عمر گذاشته شد. در زمان عثمان همان قرآن را درآوردند، هفت نسخه از روی آن نوشتند و مابقی قرآن ها را از بین بردند.

بنابراین آنچه هست همان قرآنی است که در زمان پیامبر نازل شده، بدون هیچ تحریفی، این عقیده شیعه است.

منبع: ماهنامه کوثر، سایت حوزه


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :