ghadir.tebyan.net
کد خبر : 67436
تاریخ انتشار : 9 بهمن 1393 11:55
تعداد بازدید : 160

نقش بیعت در تثبیت جایگاه ولایت

همان گونه که بعد از پیامبر مردم نمی توانستند بی سرپرست باشند این سرپرستی ظاهری مردم امروز به دست مرجع تقلید است که مصداق بارز آن ولی فقیه رهبرمعظم انقلاب و فقهای دیگر هستند.


حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به نقش بیعت در تثبیت جایگاه ولایت اشاره کرد و گفت: بیعت یک مفهوم سیاسی در قرآن و گفتار و سیره پیامبران و امامان دارد که مورد توجه بوده است و بیعت واژه ای است که قبل از اسلام نیز بوده است و اسلام آن را تأسیس نکرده  است بلکه آن را امضاء کرده است.

 وی افزود: در اسلام نیز به مواردی برمی خوریم که  در قرآن نیز به آن اشاره شده است و در متون  دینی و روایی ما نیز بیعت به عنوان یک تعهد واجب الوفا  و تعهد دو طرفه بین امام و مردم و امت اسلامی است.

به گفته وی تعهد امام از طرف خداوند است که برای اجرای عدالت بین مردم است و مردم نیز با بیعت خود التزام و تعهد می دهند که امامت و فرمانروایی او را قبول نموده و به آن متعهد باشند.

امام جمعه مشهد اردهال این تصور را که  اطاعت از ائمه بر ما واجب است و نیازی به بیعت ندارد را مورد قبول ندانست و گفت: هیچ مقامی بالاتر از اطاعت از اوللامرکه در ردیف اطاعت از خدا و پیامبران است نیست و  این مقام عظما می طلبد برای جریان کار خود و رهواری کار در تعامل با مردم باشد و بهترین راه برای پشتوانه امامت تعهد مردم و همراه شدن با امام خود شناختن و امام است.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به این که بیعت می تواند نقش کاشفیت داشته باشد گفت: گردن نهادن مردم بر امام و بیعت شان نسبت به امامت امام کاشفیت دارد لذا بیعت اعتراف عملی بر ولایت حضرت علی و پذیرش ولایت او است.  

 حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به این که سه آیه در مورد بیعت در قرآن نازل شده است گفت : علاوه بر این پیامبر در 8 جای دیگر از جمله بیعت بر اسلام، بیعت عقبه، بیعت عقبه دوم ، بیعت بدر، بیعت رضوان ، بیعت فتح، بیعت نساء و بیعت غدیر بیعت کرده است که بیعت غدیر مهم ترین بیعتی است که بر ولایت است.

مسؤول دبیر خانه تشکل اساتید درس عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: اجرایی شدن حاکمیت الهی به این است که مردم بیعت کنند چرا که بیعت پشتوانه ولایت و قوام ولایت است.

وی در ادامه با اشاره به این که آنچه در غدیر اتفاق افتاد ولایت الله بود گفت: اجرایی کردن حاکمیت دینی و حاکمیت سیاسی در روز غدیر خم بر عهده منصوب از طرف رسول خدا و خدا و بعد پسرهای او است که پیامبر آن را در مکه اعلام کرد اما برخی شبهه ایجاد می کنند که این امر مهم را پیامبر فقط برای مردم مدینه اعلام کرد در صورتی که جمعیت 70 هزار نفری همه از اهل مدینه نبودند. 

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی گفت: آنچه که ما از غدیر داریم حاکیمت ولایت است و ولایت امام تا دوازده نفرپیامبر است لذا همان گونه که بعد از پیامبر مردم نمی توانستند بی سرپرست باشند این سرپرستی ظاهری مردم امروز به دست مرجع تقلید است که مصداق بارز آن  ولی فقیه رهبرمعظم انقلاب و فقهای دیگر هستند.

وی با اشاره به این که حاکمیت ولایت فقیه و امام یادگاری غدیر است گفت: پیامبرگفت من از میان شما می روم اما  دو چیز به یادگار می گزارم یکی قرآن و دیگری مفسر و امام قرآن که علی ابن ابیطالب است که در طول قرون با این دو مخالفت شد و هردو را از کار انداختند و تبلیغ کردند تا فقها در حاشیه کار منزوی باشند و در سیاست دخالت نکنند و مردم فقط قرآن بخوانند تا این که خدا لطف کرد به همت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی و همت مردم و خون های مقدس و پاک شهدا آنچه درغدیر اتفاق افتاده بود حاکمیت امام و ولی فقیه به همت مردم دوباره احیا شد.

امام جمعه مشهد اردهال یاد آورشد: ما باید این گوهر گرانبها را احیای بنای امامت و ولایت درغدیر است را محکم نگه داشته و همراه آن و پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا بردینی که فقط با ولایت مورد رضای خدا است و کتاب آن قرآن، امام آن علی(ع) و امام زمان و فقها و فقیه جامع الاشرایط و ولی فقیه است را پاس بداریم.  

وی افزود: سیره امامان به ویژه حضرت علی، امام حسن و دیگر ائمه بیانگر این است که بدون بیعت نمی توان تشکیل حکومت داد و یکی از مهمترین دلایل این است وقتی مردم بیعت را شکستند 25 سال علی(ع) نتوانست حاکمیت الهی را اجرایی کند و بعد از او هم دشمنان نگذاشتند تبلور کامل حاکمیت اسلامی و حاکمیت قرآن به دست مفسر قرآن امام انجام شود.

منبع: سایت حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :