ghadir.tebyan.net
کد خبر : 70756
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1393 18:50
تعداد بازدید : 178

پیام های غدیر...

ما معتقدیم، انسان کامل همیشه وجود دارد، الان نیز اگرچه در پس پرده غیبت است، اما وجود دارد یا ظاهر مکشوف است یا غایب است و روزی باید جهان را از عدل و داد پر سازد.

هر حادثه ای در یک مقطع زمانی ویژه ای اتفاق می افتد که ظرف زمان حادثه، برای تحلیل آن رخداد به ما کمک زیادی می کند از طرفی مکان حادثه نیز، برای فهم حادثه مدد کننده خوبی است. اینکه حادثه بر محور چه موضوعی شکل گرفته و شخصیت محوری حادثه کیست، گامی دیگری در راه شناخت یک پدیده است.


شما ملاحظه می کنید، در جریان غدیر، زمان حادثه ماه ذی الحجه است و مکان آن نزدیک کعبه و حرم امن الهی می باشد. موضوع حادثه چیست؟ امامت و جانشینی. شخصیت محوری حادثه کیست؟ علی ابن ابیطالب «علیه السلام». از طرفی گرداننده حادثه نیز، در فهم پیام به ما کمک می کند، حال در حادثه غدیر، گرداننده کیست؟ علی الظاهر و در سطح جامعه، شخص نبی اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» اما در حقیقت گرداننده حادثه، ذات اقدس الهی است. آیا هر یک از واقعیات و اطلاعات، گویای مهم بودن این پیام و حادثه نیست؟! این جریان، جریان خاصّی است و یک خط است. همان خطی که از ابراهیم «علیه السلام» آغاز گردید و در 18 ذی الحجه به غدیر رسید: وَ إِذِ ابْتَلَى‏ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ.1

حادثه غدیر، چه پیامی دارد؟ ظاهر حادثه این است که، پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم»، قصد تعیین جانشین خود را دارد. اما باطن این قضیه چیست؟ باید باطن، مشخص شود تا حقیقت پیام معلوم گردد.

پیام های غدیر...

1-نبوت با امامت ارتباط دارد، اولین پیام غدیر، اینست که نبوت با امامت رابطه دارد، یک رابطه ناگسستنی، زیرا خداوند خطاب به پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» می فرماید: یَا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ اُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَ إِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ. یعنی اگر این مأموریت را انجام ندهی، زحمات 23 سال رسالت تو، به ثمر ننشسته است و این ثمره، باید در غدیر جلوه کند تا نبوت ابتر نماند.
هر چند ختم نبوت با وجود نبی اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» صورت گرفته است، اما مقام نبوت، مقام تشریع و قانون گذاری است و این مقام امامت است که، وظیفه تفسیر و اجرای دین را عهده دار است.

اجرای حکم از سوی پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» از موضع امامت است...

پیغمبر ما هم نبی است و هم امام است. برخی از پیامبران، فقط ابلاغ می کردند: وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ اِلَّا الْبَلاَغُ 2 اما پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» هم ابلاغ می کند و هم اجرا. الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لاَ تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ 3... وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا4؛ لذا اگر پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم»، حکم را اجرا می کند، از موضع امامت است.

در تفکر شیعه امام محور خلقت و ادامه دهنده خط نبوت است...

حال وظیفه امام چیست؟ امام باید، احکامی را که نبی، آورده ادامه دهد. در تفکر شیعه، امامت ادامه دهنده خط نبوت است، برادران اهل سنت به این نوع امامت اعتقاد دارند که:
ماتَ و لم یعرف امام زمانهُ ماتَ میتةً جاهلیَّة.5
لذا در کلام شیعه، جهان هیچگاه، بدون امام نیست. اگر امام نباشد، نظام خلقت از هم می پاشد، در روایت داریم که: لَو لا الحُجّة لَساخت الأرضُ بِاهلها.
ما معتقدیم، این انسان کامل همیشه وجود دارد، الان نیز اگرچه در پس پرده غیبت است، اما وجود دارد یا ظاهر مکشوف است یا غایب است و روزی باید جهان را از عدل و داد پر سازد، او مردی از فرزندان صدیقه طاهره «سلام الله علیها» و نبی اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم»، حضرت مهدی «عج الله تعالی فرجه الشریفه» است.

2ـ در مسیر اعلام حق، نباید تردید داشت...
دومین پیام غدیر قاطعیت و عدم شک و تردید در مسیر اعلام حق است: و اللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاس، خدا تو را از آسیب مردمان حفظ خواهد کرد. پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» دو دل بود که اگر این مطلب را بگوید، ممکن است، عده ای آن را نپذیرند و اختلاف ایجاد شود؛ لذا حق را باید با وضوح و روشنی و شجاعت اعلام کرد.
حضرت امام «رحمة الله علیه» فرمود: من هیچگاه نترسیدم. در راه خدا، نباید ترسی وجود داشته باشد، ملت ما این پیام را از غدیر گرفت و در سخت ترین شرایط نهراسید و سخن خود را با شجاعت، بیان کرد. این یک ارزش است و از درس های معلم انقلاب، حضرت امام «رحمة الله علیه» و مقام معظم رهبری به ملت می باشد، رهبر معظم با شجاعت و رشادت، این پرچم آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی را بر دوش جان می کشد.

آنان که بخواهند روحانیت را بشکنند، غدیری نیستند...

ملت ما با قدرت در برابر همه مستکبران ایستاده است و در این زمینه از امام و رهبر خود تبعیت می کند. آنهایی که بخواهند روحانیت را بشکنند، باید بدانند که غدیری نیستند، زیرا روحانیت، پرچمدار غدیر است و صراحت و شجاعت را از غدیر، گرفته است و ملّت با توکّل به خدا و تکیه بر ذات اقدس متعال، که همه قدرت ها از او نشأت می گیرد به پیش می رود: لا وَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ.6
آری ملت باید شجاعانه بایستد و تا الآن ایستاده است. بحمدالله این روحیه در ملت ما موج می زند و نشأت گرفته از امام و رهبری است. امروز دولت و ملت با این روحیه با نشاط، در برابر زیاده خواهی استکبار ایستاده است.

3- کارها را باید تمام کرد...
پیام سوم غدیر اینست که، کارها را بایستی تمام کرد. اگر کار را با مطالعه، آغاز کردیم بایستی به پایان برسانیم، نباید بین راه، کار را رها کرد.

4-باید با صدای رسا رهبری را تأئید کرد...
پیام چهارم غدیر، این است که باید، با صدای رسا و قاطع از رهبری حمایت کرد: اَلستَ اُولی بالمؤمنینَ مِن أنفسهم، آیا من به جان مسلمین، از خود آنها اولی و احق نیستم؟ قالوا: بلی، فقال: مَنْ کنتُ مولاه فهذا علیٌّ مولاه اللّهمَّ و الِ من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل مَنْ خذله.
پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم»، اینگونه از رهبری امت، حمایت کرد، با صدای رسا و بدون تعارف در ملاء عام.
این روحیه نیز در ملت ما وجود دارد و در دوران انقلاب نشان داد:

امام اگر فرمان دهد غسل شهادت می کنم                             از مرز و بوم کشورم، با خون حمایت می کنم

قطعاً تا چنین روحیه و بینشی در مردم ما وجود داشته باشد، پیروزند.

5 - بیعت با رهبری...
پنجمین پیام غدیر، بیعت است. بیعت؛ یعنی تعهد سپردن به رهبری و ولایت. پیام شکنی و بیعت شکنی، ضد جریان غدیر است.

6- دین با ولایت کامل می شود...
ششمین پیام غدیر، اینست که دین با ولایت کامل می شود: فَکانَ کَمالُ الدّین بولایة علی بن ابیطالب، دین با ولایت علی «علیه السلام» کامل می شود.
خداوند فرمود: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِیناً.7
7- شایسته سالاری...
شایسته سالاری پیام دیگر غدیر است؛ یعنی ملاک انتخاب رهبر، فضائل و کمالات اوست نه سن و طایفه و قبیله اش. لیس الأکبر هو الأفضل بَلِ الأفضل هو الأکبر؛ یعنی هر که سنش بیشتر است، برتر نیست هر کس برتر است او بزرگتر است، لذا علی «علیه السلام»، به امر خدا برگزیده می شود. کسی که پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» در باب فضائلش فرمود: انا المدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها، من شهر علم هستم و علی درب آن است. و یا فرمود: علیٌّ اوّلُ مَنْ آمنَ بالله (بعد النّبی) انت اوّلُ مَنْ صدقنی. باید از غدیر الگو بگیریم و کسانی را در کارها انتخاب کنیم که شایسته ترند و تقوا و فضیلتشان بیشتر است.

8- آینده نگری...
پیام دیگر غدیر، آینده نگری است. پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم» تا زمانی که در قید حیات است، باید راه را مشخص کند. باید برای آینده برنامه ریزی شود، چو فردا شود، فکر فردا کنیم غلط است. بعضی ها در گذشته متوقف اند، بعضی نیز تنها به آرزوهای آینده، فکر می کنند که هر دو دسته اشتباه می کنند. باید گذشته را به عنوان منبع تجربه استفاده کرد و برای آینده نیز، برنامه ریزی کنیم، مانند اصل معاد که آینده نگری است و یا انتظار فرج.

9- بهره گیری از حج.

10- اهل بیت، مرجعیت فکری و اعتقادی...
دهمین پیام غدیر اینست که مرجعیت فکری و اعتقادی مسلمین، اهل بیت پیغمبر «علیهم السلام» باشند: إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.8

11- دین شمولی...
پیام دیگر غدیر، جامعیت و دین شمولی است، الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی. نبوت نعمت است و امامت اتمام این نعمت می باشد.
این ها، پیام های غدیر است. ان شاء الله، بتوانیم در زندگی به این پیام ها عمل کنیم و اگر غدیر را با این نگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، درس های مختلفی را در زندگی به ما می آموزد...

پی نوشت ها:

1.بقره / 124.

2.قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَ عَلَیْکُم مَا حُمِّلْتُمْ وَ إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاَغُ الْمُبِینُ. نور / 54.

3.الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لاَ تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ. نور / 2.

4.وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاء بِمَا کَسَبَا نَکَلاً مِّنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ. مائده / 38.

5.هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. پیامبر اکرم «ص».

6.إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَ النَّصَارى‏ وَ الصَّابِئِینَ مَنْ ءامَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ. بقره / 62.

7. ... الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً... مائده / 3.

8.احزاب / 33.

منبع :تلخیص از حسینی مقدم، سید اسماعیل؛ (1387)، گلواژه غدیر


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :